Nagysebességű vasút

Címszó: Nagysebességű vasút

 A nagysebességű vasúti közlekedés kialakulása és fejlődése

 

A vasúti közlekedés nagy számú személyek és nagy tömegű áru kötött pályán történő szállítása.

 

Nyugat-Európában a vasút fejlődésnek indul, ebben látják a jövőt.

 Fajtái:

 1. nagyvasút,

2. városi vasút (közúti villamos vasút, földalatti gyorsvasút, elővárosi gyorsvasút, függővasút),

3. hegyi vasút (fogaskerekű vasút, sikló, kötélpályás)

 

1830: Liverpool – Manchester 47 km/h (személyszállítás)

1846: Budapest – Vác vonal (Európában a 9.)

1896: millenniumi földalatti vasút

 

Rekordok:

  • 1829: Rocket 47 km/h
  • 1846: gőzmozdony sebességrekordja 124,8 km/h (London – Bristol)
  • XIX. sz. vége 180 km/h
  • 1903: 200 km/h
  • 1955: 331 km/h
  • Franciao. az abszolút rekorder: 513,3 km/h

 

1964 Japán: Tokyo – Osaka 5 nagysebességű vonal

Franciao.: Párizs – Lyon az első nagysebességű vonal

1980-as évek: Németo.

Olaszország: Róma – Firnze

 

Franciaország:

  • TGV: flexibilis vonalvezetés
  • Madrid – Párizs (Spanyol nyomtáv 1674 à szerelvény nyomtávot tud tartani)
  • sebességexport: Franciao.-ból Spanyolo.-ba, várhatóan az USA-ba és Dél-Koreába
  • franciák tartják a sebességi és átlagsebességi világcsúcsot is

Németo.: IC, nagysebességű vasút, 1970-80-as évek, Hannover – Würzburg között, túlelektronizálták

Olasz, svájci, svéd: domborzat miatt bedőlő szerelvény, új megoldást kellett keresni

Skandináv félsziget: Stockholmot és az É-Német városokat összekötő vízalatti alagút.

Anglia: élen járnak az átlagsebesség növelésében

Japán: a leghosszabb tengeri alagút (a „Csalagút” néhány km-rel rövidebb)

 

Az elmúlt 25 évben 5 nagysebességű járművet fejlesztettek ki. Gyorsvasutak alkalmasak lehetnek közepes távolságok összekötésére, mint pl. Japánban Tokyo és Osaka közt. Több európai és amerikai állam tervezi új vonalak létesítését, amelyen a szerelvények 250-300 km/h átlagsebességgel közlekednének. Franciao.-ban a TGV Párizs és Lyon közti szakaszát 1983-ban adták át és 1991-ben megnyitották az Atlanti-vonalat. Németországban 1991-ben két nagysebességű vonalat is átadtak. 1992-ben Spanyolországban épült az első ilyen vasútvonal Madrid és Sevilla között.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: